Takmičenje

Značaj učestvovanja na takmičenjima 

Takmičenje se neretko stavalja u negativan kontekst, naročito kada su u pitanju deca mlađih uzrasta. Veliki broj roditelja obazriv je kada je reč o ovoj temi, jer se plaše kako će to uticati na dečje samopouzdanje, kao i da će za decu biti previše stresno i stvoriti osećaj neuspeha ili prvih razočarenja.

Takmičarske sklonosti deca pokazuju jako rano, najčešće u igri sa vršnjacima. Tako često govore da žele da budu najbolji ili pobede u igri. U tim situacijama, mi kao odrasli, bivamo skloni da ih učimo da su svi uvek pobednici ili delimo „nagrade“ svima, kako se niko ne bi razočarao. Donekle, to ima svoju pozitivnu pedagošku stranu. Ali da li je učenje dece da su samo nagrade i prva mesta znaci da je neko u nečemu najbolji i uspešan? Naravno da ne. Dečiji psiholozi i svi oni koji rade sa decom, često navode da je malo zdravog, takmičarskog duha dobro za dete. Učestvovanje u takmičarskim aktivnostima ima za cilj da pomogne deci da uvide da se do „pobedničkog postolja“ stiže uz dosta truda. Na taj način deca bivaju motivisana da uče i rade, jačaju svoje samopouzdanje i veštine koje će im sigurno biti od koristi kada odrastu. Organizacija i sprovođenje takmičenja često podrazumeva poštovanje određenih instrukcija i pravila, pa je to još jedan dobar način da deca nauče da ih se pridržavaju i da ih poštuju. Osim individualnosti koja se kroz takmičarske aktivnosti neguje, veoma pozitivan uticaj takmičenja imaju i na jačanje timskog duha i zajedničkog rada i saradnje.

Ideja naše škole je da organizuje matematička takmičenja kako bi deci približili matematiku kao nauku. Cilj nam nije samo razvijanje takmičarskog duha, već i pomoć da na najranijem uzrastu deca prepoznaju svoje afinitete i razviju pozitivan odnos prema matematici kao nauci. Takođe, ako uzmu učešće u takmičenjima koja su njima prilagođena, neće im biti problem da se i dalje tokom školovanja prijave na druge konkurse i takmičenja.  Na taj način oni postaju odgovorne i samopouzdane ličnosti i tokom života uspešno nose svoje uspehe, ali i neuspehe.

pedagog, Svetlana Grković